Psykolog Anita W. Lehners blog

nytårsfortsæt

Glem viljestyrken, når du skal nå dine nytårsfortsæt

Jep – det er igen sæson for nytårsfortsæt. Har du et? Og vil du vide, hvordan du bedst får succes med det? Her er lidt inspiration fra psykologiens verden.

Glem viljestyrken

Det er meget almindeligt at tænke på viljestyrke og selvkontrol, som de vigtigste midler til at nå de mål, vi sætter os. Og måske særligt, når det gælder ‘typiske’ nytårsfortsæt såsom rygestop, at spise sundt, vægttab, motionere mere og den slags. Men ny psykologisk forskning viser, at det ikke holder.
Canadiske forskere har i et nyt studie fundet ud af, at stik imod almindelig sund fornuft, så spiller omhyggelig selvkontrol ingen rolle, når man ønsker at nå et langsigtet mål. De umiddelbart positive konsekvenser af at udøve viljestyrke omsættes ikke til succes på længere sigt.

Fristelser og udmattelse knækker dig

Men hvis det ikke er viljestyrken, det kommer an på – hvad så? Det afgørende er de forhindringer, man møder på vejen, som frister én til at gøre noget, der er i modstrid med målet. Det er oplevelsen af disse ‘fristelser,’ der betyder mest for, om man når sine mål eller ej. Og ikke éns viljestyrke eller evne til at kæmpe imod. Jo flere fristelser, man udsættes for, des mere udmattet føler man sig – uanset, om man kan modstå fristelserne eller ej. Og jo større følelse af udmattelse, desto mindre sandsynlighed for at nå målet.
Med andre ord: Forskningen viser, at dét at nå sine mål afhænger af mængden af fristelser, man udsættes for, og ikke af hvorvidt man kan modstå eller kæmpe imod dem, når de opstår. Eller sagt på en anden måde: Selvkontrol er ikke en afgørende faktor for, om du kan nå dine mål. Det er fristelserne, du udsætter dig selv for, som er det vigtigste.
Så du kan godt holde op med at gå op i, om du har ‘en rygrad som en regnorm’ eller ‘en vilje af stål’ eller den slags. Det er ikke afgørende for din succes. Og det udmatter dig bare endnu mere at gå og tænke over det.

Hvordan når jeg så mit mål?

Forvirret? Det er egentlig enkelt. Du skal bare sætte ind tidligere i processen – altså FØR fristelserne opstår – og forstå dine tanker og følelser omkring dit mål. Og så skal du:
• Forstå, hvad der frister dig til ikke at nå dit mål, og hvorfor.
• Lægge realistiske planer for, hvordan du kan undgå at møde fristelserne.
• Finde rare, realistiske muligheder for, hvad du skal gøre i stedet for at gøre dét, du vil undgå.
• Glemme viljestyrken, men huske at tage dine følelser alvorligt og være venlig mod dig selv. For det er godt for energien i projektet.
• Når du skal lægge sådan en plan, så kan du med fordel få hjælp af én der kender dig godt. Eller din psykolog. Det kan være nemmere, når man tænker højt.

Godt nytår. Og pøj!

Vil du vide mere om psykologien i din hverdag? Så meld dig til mit nyhedsbrev på anitalehner.dk.

Ring eller skriv en e-mail i dag, hvis du vil have psykologhjælp til din personlige udvikling.

53 68 87 01
nytårsfortsæt

Glem viljestyrken, når du skal nå dine nytårsfortsæt

Jep – det er igen sæson for nytårsfortsæt. Har du et? Og vil du vide, hvordan du bedst får succes med det? Her …